onsdag 25 mars 2020

Sockerkakslamm


Jag gillar formar, ja jag gillar det mesta som man kan använda i köket (extra + om det brummar ;))
men bakformar finns ju hur många varianter som helst och man hittar dessutom ofta sina favoriter som passar till en speciell kaka. 
Som tex tigerkaka skall bakas i just DEN formen annars är det inte den riktiga tigerkakan.

Det finns två formar som jag letat efter med ljus o låga så länge jag kan minnas och det är 
*en rund avlång form som man baka kavring i
och
*flera runda formar i olika storlekar som man bakar danska kransekager i så det kan bli ett torn när man sätter ihop dem.
Så skulle ni veta var jag får tag i dessa två formar, hör gärna av er!

För några år sedan hittade jag dessa formarna, jag tror det var på Lidl.
Inte helt enkla att baka i för är smeten för lös så rann den ut, så jag har kommit fram till att sockerkaka där man rör smör o socker först är det bästa. 

Sockerkaka

125 g smör 
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Sätt ugnen på  200 grader
Smörj och bröa en form 
Rör smör, socker och vaniljsocker 
Tillsätt ägg och mjölk
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten
Bred ut i formen
Grädda i neder delen av ugnen i ca 30 min, känn med en sticka

Dessa bilderna är några år gamla, men jag tror faktiskt att de får komma fram snart igen för de blev ju faktiskt väldigt söta. Framförallt när lammet få ligga på en grön matta av frosting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!