tisdag 10 mars 2020

Mandelkubb


Favoritburken är fylld!
3 mars
Vad är det för dag idag ... nej det är ingen vanlig dag för det är MANDELKUBBENS dag!
O det klart den måste firas lite extra då, även om jag helst vill slippa denna kakan.
Jag gillar visserligen torra kakor, 
men just mandelkubb är inte min favorit.
Men den är kul att baka o resten av familjen gillar den skarpt så dagen till ära fick det bli en sats.
Nu kanske man inte ska dra resten av familjen över en kant för det finns en som jublar högt när denna kakan bakas. 
Japp, det är min kakälskande gubbe, o nån gång råkade jag säga nåt i stil med att det är bara gamla gubbar som gillar dessa kakor. Det nappade barnen snabbt på så numera kallas dessa kakor för "gubbkakor".


Mandelkubbar ca 30 st

150 g  smör
2 dl socker
2 dl mjölk
6-10 bittermandlar (lite beroende på smak och storlek)
3 tsk hjorthornssalt
8 dl vetemjöl

1/4 dl grädde och pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Mal eller riv bittermandlarna fint.
Rör smör och socker. 
Tillsätt mjölken.
Blanda mjöl med hjorthornssalt och bittermandeln innan du rör ner det i smeten.
Häll upp degen på ett bakbord, forma en rulle och skär 30 st bitar.
Nu kan man antingen doppa snittutan i grädde och sedan pärlsocker eller kan man pensla dem med grädde och strö över pärlsocker. Jag tycker det förstnämnda är klart smidigast.
Lägg kubbarna på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!