torsdag 21 oktober 2010

Pippitårta

Ikväll har det varit kalas för vår lille prins. Kalaset fick gå i "pippitema" eftersom denna kille just nu är tokig i pippi och traktorer, men jag skippade traktorerna helt och körde på pippi fullt ut! 
Vill påpeka att pippifiguren inte är ätbar. Jag gillar att sätta någon grej på tårtan som man kan spara, så jag brukar samla på mig lite olika figurer när jag springer på dem, allt från bilar, traktorer till blommor och sagofigurer. Just denna Pippifiguren är en liten porslinsfigur som man ska sätta på kanten av en hylla så det fick bli en liten pall i chokladbollsdeg och marsipan så hon satt ordentligt!

I övrigt bestod tårtan av:
Chokladbotten
Chokladbotten
Chokladmousse med krossad daim
Chokladbotten
Täckt med citornfromage 
Överdrag av marsipan i olika färger och hallonsnören
Dessutom petade jag dit lite chokladpengar med Pippi på!

Tårtan blev väldigt god men också väldigt mäktig. Tror det kan bero på att vi åt "pizzabuffe" innan och att chokladbottnarna var väldigt mäktiga!

11 kommentarer:

  1. Super fin Sanne! Sån fin tårta får nog inte jag idag =) det e lite sent o beställa en till söndag va? man kanske kan beställa en till Gareths födelsedag i November? många kramar Nettan

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Skulle nog kunna knepa ihop en till söndag! Bakar gärna till Gareths kalas! Det är bara att höra av sig! Ha en bra födelsedag, Kram

    SvaraRadera
  3. Jätte fin tårta!! Hur har du gjort stygnen?

    SvaraRadera
  4. vilken härlig tårta!
    Bra idé att ha nåt på som man kan spara som minne sen!

    SvaraRadera
  5. Vilken söt tårta! Man ser verkligen att det är pippimönster med lagningslapparna fast-"sydda" på locket precis som på Pippis klänning. :-)

    SvaraRadera
  6. Ååååå så fin tårta. :D
    Vad har du för chokladbotten-recept? :P

    SvaraRadera
  7. Maria- Jag tog en "lapp" och stansade hål med ett sugrör runt om. Sedan klippte jag godissnören i ca 3 cm långa bitar och så var det bara att trycka ner snörena i hålen.
    Härligt att ni såg att det var pippis klänning, funderade länge på hur jag skulle få till nåt bra mönster utan att behöva göra pippis ansikte som tårta.
    Lisa-Denna gången testade jag receptet på mina chokladmuffins. Det blev väldigt saftiga, men ganska mäktiga. Ska lägga ut ett annat recept också men jag måste testa det nån gång till så jag är säker på måtten!

    SvaraRadera
  8. Vilken söt tårta du har gjort! blir glad när man se på tårtan.

    SvaraRadera
  9. Va söt. =) Verkligen pippistil.

    SvaraRadera
  10. Vart köpte du pippi figuren?? :)

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!