fredag 22 oktober 2010

Stora baguetter

Har länge önskat mig en baguettplåt, men det finns ingen i mitt kök ännu så jag får väl hoppas på tomten!
Visst funkar det att rulla handdukar o lägga mellan baguetterna, men det är ju lite meckigt, dessutom glömde jag att ta bort en handduk sist jag bakade så  den blev ganska mörk i färgen! Ibland gör jag därför lite bredare baguetter som dessa!

2 ganska breda baguetter eller 4 smala

320 g ljummet vatten
5 g jäst
350 g surdeg (råg eller vete, som du vill)
500 g vetemjöl special
50 g rågmjöl
15 g salt

Lös jästen i vattnet
Tillsätt övriga ingredienser UTOM SALT
Kör i maskin i 10 min 
Tillsätt salt och kör ytterligare 2 minuter
Låt jäsa ca 2 timmar
Vik ihop degen några gånger under jästiden. Dvs tag tag i degens kant med fuktiga händer och vik degen in mot mitten.
Häll upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2-4 delar
Dra försiktigt ut degen till lagom långa baguetter
Vrid/snurra degen lite lätt och lägg dem att jäsa
Har du baguettplåt, använd gärna den, annars kan man rulla handdukar och lägga dem under bakplåtspapper så de ligger i "dalarna" mellan handdukarna
Låt jäsa ca 1 1/2 timme
Sätt ugnen på 225 grader i god 
Spraya på lite vatten och strö över flingsalt
Tag bort ev handdukar och sätt in baguetterna
Spraya in lite vatten med en blomspruta i ugnen
Grädda i 10 minuter
Öppna luckan och vädra ut lite fukt, sänk värmen till 150 grader och grädda ytterligare ca 15 min eller till bröden har en innetemp på 96 grader, tiden varierar beroende på hur tjocka baguetterna är så det bästa är att ta tempen på dem!
Låt svalna på galler utan bakduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!