torsdag 15 november 2012

Petit Chouer

Snart är det dags för kvällens avsnitt av Hela Sverige Bakar!
Har sett alla avsnitt men kan inte riktigt bestämma mig o ag tycker om det eller inte!
Visst är det kul att titta på bakprogram, men jag har lite svårt för när folk står och berättar sin livshistoria, gråter en skvätt eller "spyr galla" över någon annan för att "Jag är bäst"!
Men samtidigt är det väl knappt någon som skulle tittat om alla lyckats med sina bakverk och det inte varit någon dramatik!
Men jag är lite förundrad över hur lite en del bakat innan de kom till programmet!
Ska man vara med i en baktävling borde man väl åtminstone ha gjort rulltårta innan! Men alla är vi olika!
O vem hejar jag då på??? Ja, det har jag inte kommit fram till, men jag är helt säker på vem som Inte ska vinna i alla fall, men det får bli min lilla hemlighet!

Det ryktas i alla fall att det ska bakas petit-chouer i kvällens program!
Denna lite bortglömda kaka som var det enda man kunde servera till en diabetiker när jag var liten! 
Ja så kom jag ihåg den för mormor kunde äta den kakan!
Det bästa med petit-chouer är väl att man kan fylla dem med precis vad man vill och är sugen på!
Dessa som bilden visar är fyllda med banangrädde (vispgrädde med mosad banan) och ett tunt lager mörk choklad ovanpå. Men man kan lika gärna ha bär, sylt eller frukt och grädde i! 

Receptet kommer från 7 sorters kakor
10-15 st
3 dl vatten
100 g smör
2 dl vetemjöl
3 ägg

Sätt ugnen på 200 grader
Koka upp vattnet med smör
Tillsätt mjölet och vispa tills degen släpper kanten på kastrullen, inte längre för då kan de bli platta när man grädda dem
Vispa i äggen ett i taget och vipa tills du har en slät smet
Spritsa eller klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen ca 20 min




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!