onsdag 14 november 2012

"Falsk" ostkaka

Så idag har flaggan varit i topp här i Tararp igen!
Inte bara för att det är ostkakans dag utanför att min store kille har namnsdag idag, o självklart firas detta med ostkaka!
Min tanke var att vi skulle hämta mjölk (hos en snäll bonde en bit härifrån) och göra ostkaka, men jag insåg att det inte riktigt fanns tid till det idag så det fick bli en snabbare variant dvs, falsk ostkaka!
Nu vet jag inte om detta är det riktiga namnet på den men vi kallar den så och den går MYCKET snabbare att göra jämfört med gammeldags äkta ostkaka (även om den blir desto godare) men den får vänta till närmre jul!

2 ägg
2 msk socker
2 msk mjöl
250 g keso
1 1/2 dl grädde
4 msk hackad mandel

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ihop ägg, socker och vetemjöl
Rör ner resten av ingredienserna
Häll i smord form
Grädda mitt i ugnen 30-40 min
Serveras med lättvispad grädde och sylt

"MIN EGEN SYLT"
 För att lyxa till det lite så kan man ju göra sin egen sylt medan ostkaka gräddas!
Lite syltsocker och frusna jordgubbar så går det på ett kick och dessutom blir den så mycket godare än "köpesylt".
Så ett hett tips:
Ha alltid frusna bär i frysen och en paket syltsocker i skafferiet 
så har du snabbt hemgjord sylt till pannkakor, ostkaka, våfflor eller 
nybakta frallor!
Och varför inte byta ut julblomman som man ger bort i jul mot en 
burk med egen sylt eller marmelad men en fin etikett på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!