torsdag 13 januari 2011

Vekerumsfrallor

Idag har jag en gästbloggare här!
Hon har bidragit med flera recept innan (såklart)
men denna gången kommer både bild och text från henne.
Och vem är det då????
Jo, mamma så klart!

Vekerumsfrallor    ca 50st   250 grader

75g marg(mjukt)
7½dl mjölk  (37grader)
50 g jäst
4tsk socker
1tsk salt
Ca 2 l vetemjöl

Smula jästen i degbunken. Häll på den ljumma mjölken
och rör tills jästen är löst.
Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet, arbeta ihop
och klicka samtidigt ner det
mjuka margarinet. Tillsätt mer mjöl och arbeta klart.
Låt jäsa under bakduk ca 45 min. Baka ut degen till ca 50 bullar.
Låt jäsa ytterligare
ca 30 min under bakduk på plåten.
Pensla med uppvispat ägg och strö ev. på vallmofrö
eller dylikt.
Grädda mitt i ugnen i 250 gr ca 8-10 min.
Låt svalna under bakduk.

Tack snälla mamma!
Lämna gärna en kommentar till henne här nedanför!

8 kommentarer:

  1. Vilken fin bild och så goda frallor! Få saker går upp mot en nybakad fralla som fortfarande är så varm att smöret smälter... mmm...

    SvaraRadera
  2. Gullig mamma som vill dela med sig av recept och fin bild. Skall testa i helgen, tack.

    SvaraRadera
  3. Oj så gott!

    Jag har just nu en tävling på BakeCake där jag efterlyser en tårta! Kika in för att läsa mer. Ha det jätte bra! Kram!

    SvaraRadera
  4. Perfekt! Jag letade just efter något frallrecept som gav många frallor. Jag tackar din mamma för det. Ska nog prova det i veckan. :-)

    SvaraRadera
  5. Tack för alla kommentarer.
    Återkommer när jag får mer bakinspiration.

    Mamma Gunh

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!