tisdag 11 januari 2011

Busenkelt surdegsbröd

Nehe, nu har det varit mycket sötsaker här på bloggen
så nu måste jag lägga in lite brödrecept!
Här kommer ett superenkelt surdegsrecept. 
Blir inte så stora hål i brödet, men det är ju rätt bra nu efter jul för då är det ingen risk att man fyller de stora hålen med smör!!
Jag brukar alltid köra brödrecept efter vikt, men detta har jag mätt med dl mått, för detta brödet är inte så noga om man tar lite mer eller lite mindre av mjölet bra men får en smidig deg!

2 bröd
2 msk honung
2 tsk salt
4 msk surdeg
3 dl vatten
1 dl grovt rågmjöl
4 dl rågsikt
4 dl vetemjöl special

Blanda alla ingredienser i assistenten och kör i ca 10 minuter
Låt jäsa minst 4 timmar under bakduk
Stjälp upp brödet på mjölat bakbord dela försiktigt degen i två delar och dra försiktigt ut två stycken limpor
Var rädd om degen så du inte knådar ut luftbubblorna
Låt jäsa ytterligare en timme
Grädda i ca 30 min på 200 grader

3 kommentarer:

  1. Åååå :D
    Det här får nog bli mitt surdegs-premiär-bröd. :D

    SvaraRadera
  2. vad gott det ser ut. Jag kanske också borde testa jag tycker bara det verkar så krångligt...

    egna geléhallon, vad duktig du är!

    SvaraRadera
  3. Lisa- Lycka till!

    Angela- Nej då det är inte alls krångligt, börja med ett enkelt bröd! Testa, du kommer garanterat tycka det är roligt.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!