söndag 16 januari 2011

Dagiskaka

För några år sedan jobbade jag på ett fritid där jag hittade en gammal receptpärm, typ en sån där pärm där alla som jobbat där genom åren skrivit upp sina favoritrecept i.
Då hittade jag denna kakan som blev väldigt uppskattad av barnen och då framförallt av en "storebror" som hette Per. Nu hörde hans mamma av sig till mig för hon hade förlagt receptet och då var jag ju tvungen att baka den igen!

Jag använder en form som är 20x30 cm, men det går utmärkt att dubbla satsen till en stor braspanna

4 ägg
5 dl socker
150 g rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl mjöl
6 msk cacao

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker
Rör i det mjuka smöret
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten
Häll i en form som du antingen smörjer och bröar eller klär med bakplåtspapper
Grädda i 15-20 min (den ska inte vara riktigt fördig)

Rör under tiden ihop "cocostäcket"
200 g cocos
2 dl socker
1 dl sirap
1 1/2 dl grädde
75 g smör

Blanda alla ingredienser i en gryta och sjud försiktigt ca 5 min
Bred på glasyren på den varma kakan och grädda ytterligare ca 10 min eller tills kakan fått fin färg.

3 kommentarer:

  1. Den kakan brukar jag också göra, så söt och god

    SvaraRadera
  2. Nä, nu får du sluta, lägg upp brödrecept i stället, inte sånna här onyttigheter. :D
    Avancerade tårtor är okej, men inte sånt man bara kan slänga i hop. :P

    SvaraRadera
  3. Ja den bli väldigt söt så man får skära små bitar.
    jag tycker den är perfekt att ha i frysen!

    Jag lovar Lisa, jag har en hög med brödrecept som bara väntar på att läggas ut, så det kommer!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!