fredag 7 januari 2011

Oreo cuppisar

Ikväll har vi haft trevligt besök från "djupaste Småland"!
Skippade efterrätten och körde istället maffiga cupcakes till kaffet. Min man önskade oreocupcakes som jag gjorde tidigare i höst, men jag var inte riktigt 100% nöjd med receptet så jag gjorde ett nytt idag. Blev inte sämre så nästa gång får det nog bli dessa istället.
Ovanpå bredde jag en vit chokladfrosting som jag sedan dekorerade med en svart marsipanblomma!

18-20 st
150 g smör
4 dl farinsocker
3 dl gräddfil
3 ägg
3 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
20 st oreo kex

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa smör och socker krämigt
Tillsätt gräddfil och äggen, rör ihop
Blanda de torra ingredienserna i en bunke
Vänd ner de torra ingredienserna
Dela på kexen och lägg den delen med den vita krämen i botten på en muffinsform (det vita ska vara uppåt)
Fyll sedan formarna till 2/3 med smet
Grädda i ca 18 min mitt i ugnen

Vit chokladfrosting
50 g mjukt smör
100 g philadelfiaost
2 dl florsocker
180 g smält vit choklad, gärna marabous vintervit
Restan av oreokexen

Vispa smör, ost och florsocker till en slät smet
Tillsätt den smälta chokladen och vispa igen till en slät smet
Krossa oreokexen grovt och vänd försiktigt ner dem i frostingen
Bred på de svalnade cupcakesen och dekorera ev. men ytterligare kex eller något annat roligt

3 kommentarer:

  1. De ser helt underbara ut! Jag älskar Oreos och kan äta hur många som helst! Fina blommor också. :-)

    SvaraRadera
  2. Gud va fina, ser juh super goda ut, nästa gång får vi nog beställa en Oreo tårta =)

    SvaraRadera
  3. Helena, visst är de smarriga!

    Nettan, å ännu en rolig utmaning, det ser jag fram emot!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!