tisdag 4 januari 2011

Apelsindessert

Här kommer en superenkel dessert som är perfekt att göra på överblivna apelsiner och julkryddor.
Den går dessutom bra att förbereda långt innan. 
Häromdan när vi hade våfflor serverade jag dessa apelsiner istället för sylt, det kommer jag definitivt göra igen!!

4 port
4 apelsiner
4 dl vatten
1 1/2 dl strösocker
3 kanelstänger
15 hela nejlikor
1/2 g saffran

Skala och filea apelsinerna (man skär ut klyftan utan att ta med den vita hinnan)
Pressa ut saften ur det som blir över av apelsinen
Koka upp alla ingredienser utom apelsinerna
Lägg i fileerna och apelsinsaften, ställ att svalna
Servera med vaniljglass, vaniljsås eller vispad creme fraiche smaksatt med vaniljsocker

Tips. Blir det någon sockerlag över efter servering är den jättegod att ha som vätska i sockerkaka eller muffins

6 kommentarer:

  1. Hej! För att svara på din fråga om vit marsipan: Jag använder färdigfärgad vit marsipan från kakburken, extra vit tror jag den heter. Den är inte helt kritvit, men när den väl ligger på tårtan så uppfattar man den som det. Håller med om att marsipan är godare än sp :) Ha det bra/Ida

    SvaraRadera
  2. Ser himla fräscht ut, kan tänka mig att det blir supergott till våfflor!!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Hittade dig via CupCakesfluffans blogg! Detta ser verkligen supergott ut tycker jag!
    Grädde och apelsin är en superhärlig kombo!

    Jag håller på att starta upp en småländsk glassfabrik som heter Mormor Magdas Därproducerade Glass!

    mvh Angela

    SvaraRadera
  4. Japp det är riktigt smarrigt!

    Ida - Ok, jag kanske får ge mig på att beställa det, ska testa odensemarsipan först. Den ska visst också vara vit. Jag gillar när man kan handla varorna till tårtan i vanlig mataffär!

    Therese- Brukar mest servera sylt till våfflor, men nu ska jag testa lite olika smakkombinationer för apelsinerna var en höjdare!

    Angela- Oj va spännande, blir riktigt avundsjuk. Såg för lite sedan att LRF hade en kusr i glasstillverkning, men kunde tyvärr inte gå!
    Måste erkänna att jag har en liten dröm om att starat egen liten godis"fabrik" men jag exprementerar fortfarande med recepten så det dröjer nog ett tag!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!