måndag 8 november 2010

Vörtbröd

Jag har länge varit på jakt efter receptet på det perfekta vörtbrödet. Det får inta vara för mycket kryddor, men inte heller för lite. Det ska vara lagom mörkt och lagom grovt. 
(Lagom är förövrigt ett mycket bra ord tycker jag).
Igår tjuvstartade vi lite på julen med ett litet julbord! Jansson, prinskorv, omelett, skinka, vildsvinsköttbullar osv. Till detta måste man ju ha vörtbröd. Jag hittade ett recept i boken Bröd för alla sinnen! Det blev ett riktigt gott bröd, inte det perfekta vörtbrödet enligt vår smak, men jag kommer säkert baka det igen som "vardagsbröd"!

2 bröd

50 g smör
1 flaska porter (5 dl)
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
1/2 dl mörk sirap
1/2 tsk malda nejlikor
1/2 msk malda pomeransskal
1 dl russin (mina killar gillar russin så jag tog 2 dl)
ca 1 1/2 l rågsikt

Smält smöret, häll i portern och låt bli 37 grader
Smula jästen i en bunke och häll över vätskan
Tillsätt salt, sirap, kryddor och nästan allt mjölet
Knåda till en smidig deg och knåda sist in russinen
Låt jäsa under bakduk i ca 45 min
Tag upp på mjölat bakbord, knåda lätt och dela i två delar
Forma två limpor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper
Låt jäsa under bakduk i ca 30 min
Sätt ugnen på 225 grader
Sätt in bröden i nedre delen av ugnen och sänk temperaturen till 200 grader
Grädda i ca 40 minuter eller tills bröden har en innetemperatur på 98 grader

3 kommentarer:

  1. Tänkte allt baka eget vörtbröd i år och har också den boken du har, får ta och testa det receptet

    SvaraRadera
  2. Jag vill också baka vörtbröd, men jag hoppar nog över russinen annars äter inte min son :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har haft boen ett tag men aldrig bakat nåt från den. Men hittade faktsiskt en hel del läckra recept.
    Erika- Ja där är våra söner definitivt olika. Jag dubblade mängden russin och ändå tyckte de det var för lite!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!