måndag 22 november 2010

Teklas Pepparkaksdeg

Här kommer ett recept som enligt mig är en perfekt pepparkaksdeg. Inte för mycket kryddor och lätt att kavla (men smaken är ju som baken)!
Receptet kommer från min mammas mormor så det är 
ett riktigt gammalt recept!
Idag blev det storbak hemma hos oss för 9 st barn (1-5 år) och 5 vuxna körde ett gemensamt bak. Det gick faktiskt över förväntan, en del deg hamnade på plåtarna, men jag tror en hel del slank in i barnen munnar också! Organiserad kaos kan man nog kalla det!

130 g socker
130 g smör
1 dl grädde
1 dl sirap
1 tsk nejlika
1 tsk ingefära
1 tsk kanel

Blanda dessa ingredienser i en gryta och koka upp. Låt svalna!
När smeten är kall blanda i:

500 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Låt stå och vila i kylen minst ett dygn!

6 kommentarer:

  1. Alltid gott med pepparkakor, tänkte ta och göra lite lagom till lucia

    SvaraRadera
  2. vad bra, jag har faktiskt inget jättebra pepparkaksrecept, kanske borde prova ditt! tack! :)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar alltid äta så mycket deg att jag mår illa och får ont i magen... Ska försöka att inte göra det i år... ;-)

    SvaraRadera
  4. Tack för en trevlig förmiddag och goda pepparkakor :o).

    SvaraRadera
  5. Jag tycker faktiskt det är roligast att baka och äta deg för den är mycket godare än pepparkakorna!
    Precis som du Helena, det brukar sluta med lite aj, aj i magen!
    Tack själv Linda, hoppas på att vi kan göra om det nästa år i ett större kök!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!