tisdag 16 november 2010

Stompa

Även om jag bakar mycket bröd så är det ganska ofta det gapar tomt i brödburken. Jag gillar inte när brödet är torrt så jag brukar dela det och frysa in det så man kan ta upp färskt bröd ofta. Problemet är bara att komma ihåg o ta upp det, o nej man kan inte micra bröd, det blir bara inte gott! Men då är det finns snabbakade bröd som scones och stompa!

ca 20-25 st 
2 tsk brödkryddor
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
750 g rågsikt
5 dl filmjölk
1 dl brödsirap

Blanda alla torra ingredienser
Rör ner sirap och filmjölk
Knåda till en smidig deg
Dela i 20-25 delar
Kavla ut delarna till tunna kakor
Stek i torr stekpanna någon minut på varje sida
Serveras direkt

5 kommentarer:

  1. Stompa låter spännande, det har jag aldrig smakat!
    Jag bakade den mjuka pepparkakan i går och den fick klart godkänt, både till doft och smak :).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du testat pepparkakan!
    Stompa är en höjdare, framförallt nu i vinter ute över öppen eld!

    SvaraRadera
  3. Stompa är gott. Även om vi inte kallar det stompa :-)
    Vi tinar bröd i micron varje dag... Men det blev inte gott i vår gamla micro, men i denna vi har blir det som färskt.

    SvaraRadera
  4. Ok, då kanske de är min micro det är fel på för jag avskyr gummibröd från min micro!

    SvaraRadera
  5. Åh, definitivt en favorit! :) fruktansvärt gott.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!