torsdag 18 november 2010

Lingonbröd

Såg en reklam på tv för ett väldigt populärt bröd med lingon!
Blev så sugen på att baka med lingon och surdeg och då blev det detta brödet! Riktigt knaprig skorpa och saftigt inuti. Jag tror det passar bäst med bara lite smör på eller en skiva god smakrik ost för brödet fick mycket lingonsmak. 

1 bröd
100 g surdeg
200 g vatten
100 g lingonsylt
250 g grahamsmjöl
8 g salt
300 g vetemjöl special
100 g frysta lingon

Rör ihop alla ingredienser utom de frysta lingonen och knåda i maskin ca 10 min
Knåda in de frysta lingonen för hand
Lägg degen i en bunke som du smort med lite olja
Täck med plastfolie och låt jäsa ca 6 timmar
Vik gärna degen med fuktiga hände. Ta degen i kanten och vik in mot mitten
Sätt ugnen på 250 grader
Lägg upp degen på bakplåtspapper
När ugnen är riktigt varm sätt i brödet, kasta gärna in lite vatten samtidigt på en plåt längst ner i ugnen
Efter 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ytterligare 30 min eller tills brödet har en innetemperatur på 98 grader

5 kommentarer:

  1. Lingonbröd låter ju toppen! Precis vad man vill äta i novemberrusket! :-)

    SvaraRadera
  2. Det där såg riktigt gott ut. Gillar lingon i bröd.

    SvaraRadera
  3. Graham och lingon låter som en bra idé.

    Såg fint ut också. Härlig färg på skorpan!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  4. Hej

    Jag har utmanat dig :)

    http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/2010/11/jag-har-blivit-utmanad.html

    /Therese

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också lingon i bröd!
    Det blev ganska sur karaktär på brödet så vill man kan man mycket väl minska surdegen en aning!
    Tack Terese, ska anta utmaningen så fort jag hinner!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!