söndag 21 november 2010

Bondkakor

Nu är det inte långt till jul!! Närmare bestämt 32 dagar! Underbart tycker vissa och en del pustar och tycker det är mest ett tvång! Jag tillhör den kategorin som börjar planera nästa jul när julpyntet plockas ner! Älskar när alla stjärnor och stakar lyser i fönsterna! Dessutom är det högsäsong i köket. Julgodis, kakor, bröd och julostkakan får man inte glömma! 
Alla har vi olika julkakor som bara måste bakas vid jul. Bondkakor är en av dem i vårt hem. Inte för att det är en utpräglad julkaka, men min mamma har alltid bakat bondkakor vid jul så det hör liksom till.
Dessutom blev min store kille (snart 5 år) överlycklig när jag gjort bondkakor eftersom han redan är bonde ut i fingerspetsarna! Vet inte om det är smaken eller namnet, men han klippte 4 kakor till fikan igår!

ca 50 st

5 1/2 dl mjöl
2 dl socker
1 tsk bikarbonat
2 msk sirap
200 g smör
1 dl grovt hackad sötmandel (ca 75 g)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Tillsätt smör och sirap
Rör snabbt ihop till en smidig deg
Knåda in mandeln
Dela degen i två delar och rulla dem till rullar
Plasta och lägg att vila i kylen minst en timme
Sätt ugnen på 200 garder
Skiva degen i cm tjocka skivor och lägg skivorna på plåtar med bakplåtspapper
Grädda i ca 6 minuter mitt i ugnen

1 kommentar:

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!