söndag 14 november 2010

Helgens bakverk

I helgen har det blivit mycket kalasande.
Igår firade vi Emma som fyllt 20 år (stort Grattis i efterskott)! Eftersom Emma är totalt galen i choklad skulle hon ha "chokladbuffe" som efterrätt. Dvs olika bakverk med choklad. Mitt bidrag fick bli minicuppisar med vita chokladknappar och tobleronemousse ovanpå. Precis lagom stora till en buffe!
Mini Toblerone cuppisar
Eftersom det var 3 pappor med på kalaset
fick det bli en slips och texten far x3
Idag har vi liksom många andra firat våra pappor. Vi slog ihop lite olika bemärkelsedagar så det fick bli en riktig blandtårta!
Tårtan innehöll i alla fall
Ljusa bottnar som jag blötte lite med päronspad
Konserverade päron och päronmousse
Tobleronemousse
Spacklad med lite grädde
Täckt och dekorerad med marsipan och smält choklad


Linus fyller 11 år i morron!
Stort Grattis i förskott!
Han är en riktig Hockykille
så det blev en klubba och puck!
Min lille kille fyllde ju 2 år
för ett litet tag sedan men han firades ytterligare en gång idag med en liten "tutte" och några legobitar!
Även min store kille fick vara med på ett hörn eftersom det idag är hans namnsdag!
Självklart blev det en traktor den var grön, som John Deere, men kameran ville inte visa den gröna färgen!

6 kommentarer:

  1. Vad härligt med en riktig blandtårta, lika bra att ta med alla! Vad duktig du är på att spritsa choklad :)

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt att alla fick vara med på tårtan :-)

    SvaraRadera
  3. Kan man göra tobleronemousse på den vita varianten av chokladen? Eller kan man göra vitchokladmousse? :)

    SvaraRadera
  4. Vart köper du färgad sugarpaste el marsipan?

    SvaraRadera
  5. Tack, tack!
    Lisa- det går jättebra att göra vit tobleronemousse på den vita. Jag brukar ta i en msk extra honung för att förstärka "tobleronesmaken".
    Anonym- Jag köper bara ofärgad marsipan och sedan färgar jag själv. Helst med gelefärg, men ibland även flytande karamellfärg för att få rätt kulör.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig tårta! Vad fint du fått ihop alla teman. Snyggt modellerat.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!