fredag 12 november 2010

Mjuk pepparkaka

Min favoritkaka vid jul är nog mjuk pepparkaka. Tycker inte det är speciellt gott, men det luktar så underbart i hela huset när man bakar den. Jag brukar ta alla chanser att baka denna kaka för att få njuta av juldoften.
Denna gången bakade jag enkel sats i en rund form men det går utmärkt att dubbla satsen och tex grädda den i två avlånga brödformar. Jag brukar väga formarna när jag lägger i smeten, då vet jag att kakorna tar lika lång tid att grädda! Receptet kommer från 7 sorters kakor och heter egentligen prästgårdens pepparkaka!

100 g smör
1 1/2 dl gräddfil
2 ägg
2 dl socker
1 1/2 tsk ingefära
1 1/2 tsk nejlikor
2 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form
Smält smöret, häll i gräddfilen och låt det svalna
Vispa ägg och socker vitt och pösigt
Rör ner smöret och gräddfilen
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min

5 kommentarer:

  1. Definitivt en av mina starka favoriter också! Underbar både lukt och smak!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det receptet ska jag nog prova, den ser jättegod ut och kombinationen ingefära, nejlika och kanel kan ju inte annat än dofta jul!
    Kram/Annie :)

    SvaraRadera
  3. Om jag vill göra dumlefluff att täcka en rund botten med, hur mycket ska jag ta då? :) Ska bara ha mandelmassebotten å fluff..

    SvaraRadera
  4. Ah! Så gott det är med den kakan. Tack för att du bakade den, måste göra den snart! :-)

    SvaraRadera
  5. Har testat många pepparkaksrecept, men går alltid tillbaka till min 7 sorters kakaor.
    Lisa- tror det blir lagom med en sats på 3 dl grädde och knappt 200 g dumle!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!