söndag 28 november 2010

Lussekatter

Nu är första ljuset tänt i alla stakar! 
Ett måste till första advent är lussekatter. 
Här kommer mitt recept på lussekatter, 
ni har säkert något liknande recept för här är det inga konstigheter, 
men några små tips är att INTE smälta smöret utan röra ner det rumsvarmt och att lägga russinen i blöt en stund innan du trycker ner dem i katterna. Detta göra lussekatterna saftigare!

ca 80 st
1 liter mjölk
2 paket saffran + en sockerbit
100 g jäst
4 dl socker
1 nypa salt
300 g margarin (rumsvarmt)
1 ägg
ca 3 liter vetemjöl special


Russin
Ägg till pensling


Lägg russinen i blöt i lite vatten
Krossa saffran och sockerbiten i en mortel
Värm mjölk och saffran till 37 grader
Smula jästen i en bunke och häll över mjölken
Tillsätt socker och rör tills jäst och socker löst sig
Rör ner salt, margarin, ägg och nästan allt vetemjöl
Knåda i maskin ca 5 min eller för hand ca 10 min
Låt jäsa under bakkduk ca 45 min
Baka ut lussekatter och lägg på plåtar med bakpåtspapper
Tryck ner russin 
Låt jäsa 30 minuter under bakduk
Sätt ugnen på 225 grader
Pensla katterna med uppvispat ägg
Grädda mitt i ugnen ca 6-8 min, tills de fått fin färg

4 kommentarer:

  1. Jag har också bakat lussekatter i dag, så himla gott :-)

    SvaraRadera
  2. Så du jäser med smöret i degen?

    I mitt recept ska man jäsa utan smör och sedan knådar man i det +saffram och lite socker innan utbaket. Antar att det är för att det är ganska stor mängd....

    SvaraRadera
  3. Har aldrig testat att knåda in det efter jäsning! Jag brukar jobba så lite som möjligt med degen när den jäst för att behålla luftigheten, men man kanske skulle testa den varianten också!

    SvaraRadera
  4. Lussekatter är så gott. Jag bakade i helgen och nu ligger de i säkert förvar i frysen.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!