onsdag 3 november 2010

Fullkornsbröd

Häromdan hittade jag ett gammalt nummer av Matmagasinet. Egentligen letade jag efter nån god soppa, men hittade detta brödet istället. Blev visserligen en god soppa till men det är brödet som får komma med här på bloggen! Visseligen inget surdegsbröd, men helt ok i alla fall. 

2 bröd
Skållning
4 dl vatten
3 dl ljust fullkornsvetemjöl
25 g smör
1 dl kallt vatten
---------------------------
1 dl vatten
2 tsk salt
2 msk sirap
2 dl ljust fullkornsvetemjöl
7 dl vetemjöl (jag tog vetemjöl special)


Koka upp vattnet till skållningen och häll över mjölet
Klicka i smöret och rör om
Täck med gladpack och låt stå 30 min
Tillsätt 1 dl kallt vatten och låt degen svalna till 37 grader
Lös upp jästen i 1 dl ljummet vatten
Tillsätt "skållningen", salt, sirap, fullkornsvetemjöl och nästan allt vetemjöl
Arbeta i maskin ca 5 min tills degen känns smidig
Låt jäsa övertäckt i ca 40 min
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 bitar
Forma bröd och lägg dem på plåt med bakplåtspapper
Låt jäsa ca 40 min
Grädda i 200 grader ca 45 min 

5 kommentarer:

  1. Kanske vore något för mig att testa. Jag som gav upp surdegsbakandet då jag tyckte det tog sån tid. Ja, jag vet jag borde ge det fler försök...

    SvaraRadera
  2. Mmmm; det ser så där härligt lantligt och "tuggmotståndigt" ut!

    SvaraRadera
  3. Graham, vete, lite smör och lite sirap. Låter som det borde kunna funka bra.

    Det kan vara kul att göra om recept lite också. Det här skulle säkert funka bra om man byter ut jästen mot en hög surdeg.

    Ha´re!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  4. Remsan- Tycker definitivt du ska ge det en chans till!

    Filippa-du beskriver det perfekt!

    Martin- Brukar buta ut jäst mot surdeg och öka jästiden rejält, men denna gången gav jag jästen en chans. Men nästa gång får "Sigge Surdeg" åka med i degen!

    SvaraRadera
  5. Det låter som ett härligt bröd.
    Och vad roligt att du är med och tävlar om boken. Lycka till!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!