torsdag 4 november 2010

Apelsin Biscotti

Jag vill gärna ha fina kakor i mina burkar på hyllan i köket! Perfekt att ha när man får oväntat besök! Biscotti av olika slag brukar man kunna hitta i någon burk. Ikväll fick det bli med apelsinsmak. Dessa passar utmärkt till lite kall glögg nu när julen är på G! Om ni inte testat kall glögg tycker jag att ni ska införskaffa några flaskor (gärna vit) glögg och lägga i kylen. Häll upp i ett fint glas och doppa biscottin i. Det ska jag göra om en stund och njuta, samtidigt som jag tittar på premiären av Leilas nya program!

25 st
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
2 ägg
Skal av 1 apelsin
Saft från 1/2 apelsin
150 g grovt hackad mandel

Sätt ugnen på 175 grader
Häll alla ingredienser utom mandeln i en bunke
Jag brukar köra ihop degen i assistenten, men det går bra att röra ihop den för hand också
Tillsätt mandeln
Klicka ut den kletiga degen i två längder på plåt med bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter
Tag ut plåten och dela längderna i ett par cm breda bitar, jag brukar använda en degskrapa 
Sänk värmen till 100 grader
Sätt in kakorna och låt dem torka med luckan lite på glänt i ca 40 minuter eller tills de är torra

4 kommentarer:

  1. Mmm, verkar som riktiga höst/vinter skorpor.

    Tack för att du lämnade en kommentar hos mig, så att jag hittade hit!

    SvaraRadera
  2. Mums, biscotti är ju bara hur gott som helst. Jag gjorde apelsinbiscotti för ett tag sen men jag hade inte i någon apelsinsaft, men det ska jag testa nästa gång. :-)

    SvaraRadera
  3. Biscotti är en st favorit här hemma, är så gott att ha hemma i olika varianter - dock har jag aldrig testa med apelsin, så det är väl dags då! ;-)


    Tack för att du delar med sig så frikostigt!

    Ha en trevlig helg!
    // Angelicaor

    SvaraRadera
  4. Tycker definitivt ni ska testa dessa nu i höst! Mina är tyvärr redan slut så det får väl bli en ny sats snart!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!