tisdag 12 oktober 2010

Dammsugare

När jag gör tårta, framför allt minitårtor som man stansar ut, brukar det bli en del tårtbotten eller sockerkaka över! 
Den brukar jag lägga i påsar och frysa. 
Knappt en liter smulor i varje påse brukar bli lagom till en sats dammsugare. Ta inte så hårt på måtten för ibland kan smulorna var lite torrare så man behöver mer smör så det bästa är att smaka sig fram. Detsamma gäller hur många dammsugare du får ut av en sats, det kan variera väldigt, beroende på hur tjocka och hur långa du gör dem!

Men denna satsen blev ungefär 15 st

75 g smör (rumsvarmt)
2 msk florsocker
1 msk kakao
Knappt 1 liter kaksmulor
Punch eller arrakessens efter smak
ca 400 g marsipan i valfri färg
100 g mörk choklad

Vispa smör socker och kakao smidigt
Blanda i kaksmulorna och rör till en smidig smet
Tillsätt essens efter smak
Kavla ut marsipanen
Rulla smeten till en rulle och lägg den på masipanen
Rulla in smeten och dela i lagom stora bitar
Lägg dem i kylen
Smält choklad över vattenbad och doppa ändarna i chokladen
Förvaras i kylen, men går utmärkt att frysa

6 kommentarer:

  1. Jisses min skapare!!
    Rosa, underbart söta! Och så i rosa skål...

    Jag blir ju sötsugen!
    Så ser de helt perfekt gjorda ut... Likadana och lika stora..

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Dammsugare är farligt goda. Försökte mig på ett lite nyttigare alternativ en gång, men det blev inte bra. Måste nog testa att göra som man ska. Dina blev jättefina.

    SvaraRadera
  3. Detta är en av Lowes favortiter när jag och barnen går på kondis. Så otroligt mycket finare de är i rosa, säger tjejen med en prinsessdröm, hi hi...

    SvaraRadera
  4. Rosa dammsugare, vilken fin Rosa Bandet-idé! :-) De ser supergoda ut. Jag älskar dammsugare, men har aldrig vågat ge mig på att göra dem själv...

    SvaraRadera
  5. Jag ÄLSKAR dammsugare och du har ju gjort helt fantastiskt fina sådana!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla fina kommentarer. Jag gillar också den rosa varianten, trots protester från min son som bara vill ha gröna!!
    Ni som inte testat detta söta lilla bakverk, gör det, det är superenkelt!! Lycka till!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!