fredag 29 oktober 2010

Cheesecake med citron

Här om dan tittade jag i kylen och insåg att jag hade lite grejer som behövdes användas. Vispad grädde som blev över efter tårtbaket och Ricotta som höll på att passera bäst före datum.
Har länge funderat på att göra cheesecake som man lagar i ugnen, jag gör nämligen alltid fryst cheesecake annars. Det fick bli lite improvisation, men i efterhand var jag glad att jag skrev ner receptet för den kommer säkerligen bakas fler gånger. Jag serverade apelsingrädde till och det gjorde definitivt inte kakan sämre!

10 st pepparkakor
2 äggvitor
1 1/2 dl grädde
2 äggulor
1/2 dl socker
250 g ricotta
1/2 dl mjöl
1 citron (saft och skal)

Sätt ugnen på 175 grader
Krossa pepparkakorna och lägg dem i botten av en form med löstagbara kanter
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Vispa grädden 
Vispa äggulor och socker pösigt, tillsätt ricotta, mjöl och citron
Vänd ner grädde först och sedan äggvitorna
Grädda mitt i ugnen ca 25-30 min
Låt svalna 
Servera sedan kakan med vispgrädde som du pressat ner apelsinsaft i och gärna en skiva apelsin till

5 kommentarer:

  1. Mmmm, det ser gott ut! Bakar ofta cheesecakes, så denna måste jag pröva! Citron och pepparkaka låter som en fin smakkombination.

    SvaraRadera
  2. Oj vad gott, jag älskar allt med ciron ;-)

    SvaraRadera
  3. Mumma lät detta verkligen!!
    Spännande med pepparkakor och citron!

    SvaraRadera
  4. Såg ett matprogram för länge sedan om ett litet bageri som bara bakade pepparkakor och deras hemlighet är lite citron i degen! Då upptäckte jag att citron och pepparkakor passar utmärkt ihop, så pröva det gärna!

    SvaraRadera
  5. Men oj så gott det där lät, jag som verkligen älskar cheesecake :)

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!