tisdag 14 september 2010

Päronmarmelad

I söndags fick jag en hel hink med päron, men det var först i kväll jag hade tid att ta tag i dem. Först var min tanke att koka in dem o spara till jul, men eftersom de var ganska kantstötta och välmogna fick det bli päronmarmelad. Passar perfekt till nybakade frukostfrallor eller kanske ljumna scones!

1,5 kg päron (skalade och urkärnade)
Saft från en citron
500 g syltsocker


Koka päronen mjuka tillsammans med citronsaften i ca 10 min
Mixa päronen lätt med en stavmixer (har du ingen stavmixer så mosa dem lätt eller behåll bitaran som de är)
Tillsätt syltsocker, koka kraftigt i ca 2 min
Häll upp på rena burka
Förvaras svalt


Ett litet tips!
Det tar lite tid att skala och kärna ur päronen! Pressa ut citronsaften och ställ undan den, lägg citonhalvorna i lite vatten. I detta vattnet kan du lägga päronen när du skalat och delat dem så blir de inte bruna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!