onsdag 15 september 2010

Skållat bondbröd



Ibland blir jag lite extra lycklig när jag kommer till mjölkdisken i affären! 

Igår var en sådan dag!


Var mjölken billigare än vanligt- Nej! 
Har de kommit med en mjölk som kan springa själv hem till din kyl så du slipper kånka den - Nej!
Bild från Arla.se
Arlas nya receptbroschyr har kommit - JAAAA!
Jag bara älskar denna lilla kokboken som är fullspäckad med recept! Dessutom helt gratis! Jag brukar prova de flesta recepten, sedan hamnar den i min "arlapärm" där jag samlat dessa broschyrer i flera år. 
Det får precis plats 2 st i en A5 plastficka! Sedan brukar jag sätta en liten postitlapp på framsidan där jag noteter de recepten som jag gillar bäst så är det enkelt att hitta!
Idag har jag testat första receptet i höstens broschyr!
Ett riktigt gott och saftigt bröd. Denna gången följde jag receptet precis, men nästa gång ska jag nog ha i lite mer grovt mjöl och lite linfrön.

2 st limpor


2 dl vetekross
2 dl grovt rågmjöl
5 dl vatten
50 g jäst
1 dl Kesella kvarg 
50 g mjukt smör
2 tsk salt
7–8 dl vetemjöl special med fullkorn





Blanda vetekross och rågmjöl i en bunke. 
Koka upp vattnet, häll det över och rör om. 
Ställ bunken i kallt vatten. 
Rör om då och då och kyl till 37°, ca 40 min. 
Tillsätt jäst, kvarg, smör, salt och större delen av mjölet. 
Arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 min. 
Sätt ugnen på 250°. Dela degen i två delar och forma till limpor.
Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. 
Låt jäsa ca 30 min. 
Sätt in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200°. 
Grädda 35–40 min. Låt bröden svalna på galler.

4 kommentarer:

  1. Vilket gott bröd, skall genast kika efter arlas receptfolder nästa gång jag är i mataffären, gillar dom med

    SvaraRadera
  2. Gör det, denna gången var det väldigt många recept som såg goda ut!

    SvaraRadera
  3. Jag ska handla imorgon, då måste jag hålla utkik efter broshyren. Ser ut som ett gott bröd.

    SvaraRadera
  4. Jag är med ett stort fan av dessa Arla Köket, har dock inte organiserat mina så väl, men har sparat en massa. :)

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!