torsdag 5 augusti 2010

Sigge Surdeg

Ikväll vill jag passa på att presentera min gode vän Sigge Surdeg!
Vi har kamperat ihop i flera år och han är faktiskt ganska pålitlig. Ja jag vet att den del tycker det är fånigt att döpa en deg, men det har bara blivit så!
Detta är alltså en rågsurdeg som altinerar mellan att bo på min köksbänk och i min kyl!
(Har även lagt lite i frysen för säkerhets skull)

Enklaste sättet att starta en surdeg är att höra i sin bekantskap om det är någon som bakar med surdeg så att man kan få en liten klick att starta sin egen med. Då börjar du direkt på dag 4! Hittar man inte det får man köra från grunden!
Många har rivet äpple när man sätter igång sin surdeg, men jag föredrar att bara köra med rågmjöl och vatten.

Dag 1
1 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl
Blanda i en ren glasburk, täck med en handduk och ställ i rumstemperatur (eller något varmare) i 3 dagar. Rör om morgon och kväll!

Dag 4
5 dl ljummet vatten
5 dl grovt rågmjöl
Rör ner i den tidigare blandningen och låt stå ytterligare ett dygn i rumstemperatur.

Dag 5
Om du nu har en deg som pyst upp och liknar en geggig havregrynsgröt så säger jag bara GRATTIS, din surdeg är färdig och det är bara att börja baka!

Hur sköter jag min surdeg??
Tag bort ca 2 dl och lägg i frysen. Om det skulle bli nåt fel på din surdeg så kan du ta fram denna och börja på dag 4!
Annars förvarar du din surdeg i kylen i en tätslutande burk! När du ska baka tar du antingen fram hela surdegen eller bara en liten del som du ska baka med så att den blir rumstempererad! När din surdeg börjar ta slut fyller du på med lika delar vatten och rågmjöl och låter den stå framme tills den börjar "jäsa".

På sommaren brukar mitt kök invaderas av fruktflugor som älskar doften av surdeg, därför brukar jag knyta en lite handduk runt locket så att man inte får några flugor i degen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!