onsdag 4 augusti 2010

Kladdkaka

Idag tänkte jag överraska min man med en helt vanlig kladdkaka
(så enkelt, men ändå så gott) som ett litet grattis på namnsdagen.
Alla har väl sitt favoritrecept på kladdkaka, men efter att ha prövat många varianter så har jag kommit fram till just detta!!!

150 g smör
3 ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk cacao
en nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form med löstagbar kant
Smält smöret
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt
Blanda mjöl, cacao och salt
Rör ner detta i äggsmeten tillsammans med smöret
Häll i formen
Grädda mitt i ugnen ca 24 min
Låt svalna lite och ställ sedan i kakan i kylen
Serveras med lättvispad grädde och några goda bär eller konserverade päron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!