tisdag 3 augusti 2010

Hamburgerbröd

Idag serverades det hamburgare här hemma. Men jag tycker att köpta hamburgerbröd blir så tråkiga så blev det hembakta istället. Receptet blev faktiskt riktigt lyckat men nästa gång tror jag att jag ska göra dem lite grövre! Men testa gärna detta så länge!!

ca 20 st
50 g jäst
5 dl vatten (38 grader)
3 msk olja
3 tsk salt
2 msk vit sirap
4 dl rågsikt
6 dl vetemjöl special

lite vetemjöl till utbakning
1/2 dl sesamfrön till garnering

Smula jästen i en bunke
Häll över ljummet vatten och rör till jästen löst sig
Tillsätt resten av ingredienserna och knåda i maskin ca 10 min
Låt jäsa under bakduk ca 1 timme
Dela degen i 20 bitar
Rundriv bullar och doppa dem i sesamfrön
Lägg dem på plåt med bakplåtspapper
Lägg ett bakplåtspapper till ovanpå och sedan en plåt ovanpå det
Detta för att bröden ska bli platta och inte jäsa upp till frallor
Låt jäsa i ca 45min
Sätt ugnen på 250 grader
Tag väck den översta plåten och sätt in bröden mitt i ugnen ca 7 min
Tag väck det översta pappret och grädda ytterligare 2 min
Låt svalna under bakduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!