måndag 6 april 2020

Smashburgerbread


Jag gillar att laga mat utomhus!
För att få lite tips och idéer så följer jag en del sidor o # med utematlagning.
Just nu känns det som om en del sidor svämmar över med smashburgers.
Helt enkelt en stor köttbulle som du smashar ut så det blir en burgare.
Kul och gott, men om man nu ska göra smashburgers kan man ju inte lägga dem i ett perfekt runt bröd, och absolut inte ett köpt bröd. Därför fick det bli hembakta "smashbröd" till våra burgare i helgen.

15 st
50 g jäst
5 dl vatten (38 grader)
4 msk olja
3 tsk salt
2 msk honung
3 dl rågsikt
1 dl durumvetemjöl
Ca 6 dl vetemjöl 

lite vetemjöl till utbakning
Filmjölk och flingsalt till prnsling

Smula jästen i en bunke
Häll över ljummet vatten och rör till jästen löst sig
Tillsätt resten av ingredienserna och knåda i maskin ca 10 min
Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter
Rulle ut degen till en rulle.
Dela degen med en skyskrapa i 15 bitar
Lägg bitarna glest på bakplåtspapper och tryck ut dem så de blir "smashade" 
Låt jäsa i ca 45min
Sätt ugnen på 250 grader
Pensla bröden med filmjölk och stå på lite flingsalt
Grädda bröden mitt i ugnen ca 8 min
Låt svalna på galler under bakduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!