torsdag 10 maj 2012

Nu e´ jag nära!


För några (eller ganska många) år sedan pluggade jag i Kristianstad!
Ibland när man ville lyxa till det så gick man på Duvanders!
Har ni aldrig varit där så måste ni bara gå dit när ni besöker Kristianstad!
Ett riktigt café som känns som om det alltid funnits där!

Vaniljhjärtan och mariekex (ja faktiskt) är nog mina favoritkakor om man räknar bort kakan NR 1 som slår alla bakverk i hela världen! 
Just denna kakan serveras på Duvanders!
Och vad är det då som kan vara så fantastiskt gott, jo Duvanders egen chokladtårta. Det är svårt att beskriva men det är en precis lagom kladdig fantastiskt god chokladbotten med en choklad-kolaglasyr som är precis lagom seg och kladdig.
Tårtan skall ätes med en liten klick spritsad grädde med en liten konserverad päronbit.

Okej, tycker en del kladdkaka med choklad är ju inte så svårt att få till, men detta är inte någon vanlig kladdkaka för botten är liksom lika tjock och "segkladdig" rakt igenom!
Nu har jag i många år försökt komma fram till ett recept som liknar denna kakan!
NU ÄR JAG NÄRA!
Ja inte riktigt nöjd så min man och hans arbetskamrater kommer nog få äta några varianter till innan jag är riktigt nöjd men så nära som jag var i helgen har jag aldrig varit innan! 

Recept får ni inget för det tror jag får bli min egna lilla hemlighet!
Men ni får lite söta bilder från min 
"Nu é jag nära kaka" i alla fall!



När jag slutade plugga o började jobba fick jag jobba ihop med en av världens "goaste" brudar som dessutom är tillsammans med en av ägarna till cafe! När vi som vanligt på kvällarna satt och babblade om allt och ingenting, (Oj va jag kan sakna dessa kvällar) brukade vi få provsmaka diverse läckerheter, så jag kan avslöja att det är inte bara chokladtårtan som är delikat!

1 kommentar:

  1. Hej kära du :) Jag har en tävling hos mig som jag tror kan passa dig! Du kan nämligen vinna ett presentkort värd 400 kr hos www.lykka.se (köksredskap på nätet)

    Kika gärna in här och tävla: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/may/tavling-vinn-presentkort-hos-lykkase.html

    Kram

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!