tisdag 1 februari 2011

Fotbollstårta

När de väldigt tjejjiga tårtorna var klara, blev det att glömma allt rosa, glitter o glamour för då var det dags för en fotbollstårta. 
Min första fotboll! Alltid kul med utmaningar!
Hur många gånger har man sett en fotboll .... massor (har dessutom spelat fotboll när jag var yngre) men ändå vet man inte hur en fotboll ser ut. Jag skrev ut en hexagon (5kant) men insåg att det var ju bara den svarta delen som skulle vara 5 kanter för de vita har 6 kanter. Detta var inte helt enkelt på en tårta eftersom den inte riktigt blir lika rund som en boll. Men det lösta sig rätt bra tillslut i alla fall.

Tårtan bestod av
Ljusa bottnar
Pollyfluff
Hallonsylt med mosade hallon
Hallonmousse
Spacklad med vispad grädde
Överdrag och dekorationer av marsipan

Stort Grattis till dig Julius på 11års dagen

4 kommentarer:

  1. Den blev ju jättefin! Nu kliar det i fingrarna, jag vill också testa att göra en rund tårta.
    Fint med grässtråna som stack upp på sidan.

    SvaraRadera
  2. Vad fin! Har också gjort en fotbollstårta för flera år sedan, och vill minnas att det såg tjugo gånger enklare ut än vad det var :-)

    SvaraRadera
  3. Cf- Tack så mycket!
    Erika- Det var himla roligt att göra en rund tårta, men jag kan avslöja att gräset runt omkring behövdes för att dölja alla skavanker.
    Linda- Helt riktigt det verkade så himla enkelt tyckte jag me!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!