söndag 2 januari 2011

Blåbärsglass / Glassbomb

 Efterrätten på nyår blev glassbomb som jag tidigare avslöjat!
Yttersta lagret bestod av vit chokladglass och inuti är det blåbärsglass. 
Om jag får skryta lite så blev det en väldigt god blandning med den söta chokladglassen mot den lite friska blåbärsglassen. För att få lite "knaster" gjorde jag några knäckflarn som jag bara la runt och sedan strödde jag lite färska blåbär över. Men oj va besviken jag blev på de färska blåbären, de smakade absolut ingenting!
Ber om ursäkt för lite suddiga bilder, men det var ju nyårsafton!


Blåbärsglass
ca 4 port
300 g blåbär (frysta)
ca 2 tsk pressad citron
1 msk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
4 äggulor
1/2 dl florsocker

Mixa blåbären och citonsaft till en slät massa
Vispa grädde och vaniljsocker
Vispa äggulor och florsocker pösigt
Blanda ihop altihop försiktigt
Frys i glassmaskin eller häll i form och frys i frysen

7 kommentarer:

  1. Hej! Vad många inlägg jag missat här. Mums vad glassbomben ser god ut. Vit choklad och blåbär är en oslagbar kombination!Man blir alltid så inspirerad att baka när man tittar in till din blogg :).

    Jag läste i ett av dina inlägg att du använder MMF när du gör vita tårtor fastän du föredrar marsipan. Här hos oss finns det vit marsipan, inte den gulvita utan kritvit. Den har funnits i affärerna i ca ett halvt år och märket är Dr.Oetker (den borde alltså rimligtvis finnas i sverige också!)

    Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  2. Blåbär/ vit choklad är så himla gott! Synd på de färska bara... Men vad fin den såg ut när man skar upp den!

    SvaraRadera
  3. Mums!!! Farligt god ser den ut att vara!;-)
    Kram K

    SvaraRadera
  4. Så fin! Låter väldigt gott. Men visst, det är lite trist med de färska bären man kan köpa nu, inte alls som våra svenska. Bättre att köpa frysa och bara halvtina dem.

    SvaraRadera
  5. Mmm så gott! Hade faktiskt själv tankar på en glassbomb, men sen flöt de tankarna iväg... :)

    SvaraRadera
  6. Annie- det måste jag kolla. Jag kör alltid med Icas marsipan som jag färgar men den är inte riktigt vit. Det finns ju säkert här också!

    Tack, tack, kombinationen vit choklad och blåbär kommer definitivt bli favorit i repris nån gång.
    Känns så lyxigt med glassbomb, men egentligen är det ju väldigt enkelt!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!