fredag 31 december 2010

Vit chokladglass!

Det blev ett litet smakprov också!
I början av veckan började jag fixa med eferrätten till nyår. 
Det skulle bli en glassbomb så det tar ju lite tid, men till min mans stora förtjusning blir det ju lite smakprov under vägens gång!
Yttersta glassen blev vit chokladglass!
Jag är inte så förtjust i vit choklad (gillar minst 70% mörk bättre) men Marabous vintervit har jag definitivt fastnat för. Inte att äta som den är utan att ha i diverse bakverk och efterrätter är den en riktig höjdare. Tror det har med den goda vaniljsmaken att göra!

4-6 portioner
4 äggulor
1 1/2 dl socker
2 1/2 dl kaffegrädde
180 g marabou vintervit (en hel kaka)
3 dl vispgrädde

Rör ihop ägg, socker och kaffegrädde i en tjockbottnad kastrull
Sjud försiktigt under omrörning till det tjocknar
Rör ner chokladen, rör tills den smält och det blir en slät kräm
Låt svalna
Vispa grädden och rör ner i "krämen"
Häll i glassmaskin och kör tills det blivit glass
Har du ingen glassmaskin så får du frysa glassen i frysen
jag körde min i glassmaskin och sedan hällde jag över glassen i en sockerkaksform som jag klädde med plastfolie (för att det sa vara lättare att få ur den vid servering)
När jag hällt i glassen tryckte jag ner en mindre skål och satte allt i frysen
Den mindre skålen tar du sedan bort när du fyller i glassen som ska vara i mitten, i mitt fall blir det blåbärsglass!

3 kommentarer:

  1. Vit chokladglass är så gott, får nog ta och göra det efter nyår :-)

    Gott Nytt År

    SvaraRadera
  2. E 'la prima visita al tuo blog e adoro le tue ricette, vi invito a visitare il mio.
    Felice 2011. Saluti da VIGO ESPAÑA MARIMI

    SvaraRadera
  3. Åh det har jag aldrig provat, jag som älskar vit choklad, det måste jag bara testa!! jag har dock ingen glassmaskin :( tror du det funkar bra utan?
    Tycker din nyårsdessert lät hur god som helst!!!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!