fredag 10 december 2010

Snögubbetårta

Mitt i allt julbak fick jag ett roligt uppdrag! 
En jul eller vinterinspirerad tårta!
Tårtan skulle serveras i två dagar och kanske åka in o ut ur kylen några gånger så jag beslöt ganska snabbt 
att det fick bli gräddtårta och inte marsipan. 
Lite rädd för att marsipanen skulle "svettas" för mycket!
Då passade det ju bra att göra en gräddvit snögubbe.
Dessuom gillar jag ju att spritsa tårtor!

Tårtan bestod av
Ljusa bottnar
Rårörda hallon
Glasskräm (med mycket vanilj)
Spacklad med grädde (färgade grädden svart under hatten för att det inte skulle lysa igenom något vitt)
Spritsad med grädde och svart vaniljfrosting
Näsa (morot) ögon och knappar av marsipan



10 kommentarer:

  1. Vilken söt tårta! Blev fint med den spritsade grädden.

    SvaraRadera
  2. Ha ha vilken kul tårta, jättefin!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig tårta, så himla gott med gräddtårta, det är allt godare än tårtor med sugarpaste på :-)

    SvaraRadera
  4. Vilket söt tårta du har gjort. Trevlig blogg och inspiration. :)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tårta! Den blir man glad av att se. :-)

    SvaraRadera
  6. hihi, störtkul gubbe :) så mjuk och go han ser ut.

    SvaraRadera
  7. ÅÅÅH!!! Jag har googlat ihjäl mig om hur man just får sån där härlig svart grädde! Har panik eftersom jag skall göra tårtor tills på lördag (fick uppdraget igår :) ) och eftersom det är så snordyrt med all sockerpasta + alla andra tillbehör så har jag tänkt om mina planer lite.. men hade inte en susning om hur man just gör svart grädde.
    Vill du dela med dig av ditt knep?=)

    Mvh// Carina

    SvaraRadera
  8. Ååååh!! Tusen tack för tipset! Är inne på deras hemsida nu, men är osäker på vart jag hittar svart hushållsfärg? Var inne i "tårt"-fliken där men hittade inget =/
    GUD Vad man blir inspirerad av din blogg!! Jiizöz! :D
    Grädden blir alltså kolsvart om man blandar den med svart färg under natten innan vispningen? Oroar mig lite så att det inte bli mörkgrått bara =/
    För snögubbehatten du har är frosting läste jag nu?! :)
    Än en gång, vilken blogg du har!! :D
    Tack för ditt tips! :)

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!