söndag 5 december 2010

Apelsinpraliner

Idag har julgodistillverkningen kört igång på allvar!
Dessa apesinpraliner blev ett nytt lyckat inslag till årts julgodis!
Jag har ännu inte skaffat några pralionformar i plast så jag kör med silikonformar, 
men det går utmärkt att använda ischokladformar också!

ca 15 praliner (beroende på storlek)
200 g mörk choklad (till pensling)
1 dl grädde
1 msk konc apelsinjuice
skal från 1/2 apelsin
100 g mörk choklad


Smält chokladen över vattenbad eller i micron
Pensla formarna mörk chokladen
Jag brukar pensla ett par gånger för att de inte ska läcka!
Låt stelna i kylen mellan varje pensling
Värm grädde, apelsinjuice, skal och choklad tills chokladen smält
Låt svalna 
Häll blandningen i formarna 
Låt stelna i kylen
Häll över lite smält choklad som bildar botten på pralinen
Låt stelna och tryck försiktigt ut pralinerna ur formen

4 kommentarer:

  1. Så gott det låter, har ännu inte testat på att göra egna praliner, måste ta och skaffa en rolig pralinform

    SvaraRadera
  2. Åh, det där såg riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  3. Häftigt, jag har oxå gjort lite praliner i helgen :) tycker du plastformar är bättre än silikon menar du?

    SvaraRadera
  4. Det är ganska lätt att göra egna praliner, men det krävs lite tålamod så inte skalet blir för tunnt!

    Pernilla- Jag har ingen erfarenhet av plastformar, men det verkar som om pralinerna får en blankare yta! Nu kör jag ofta med is formar o då blir det ofta lite porig yta. Vad gillar du bäst??

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!