måndag 9 augusti 2010

Mina "amerikanska" pannkakor


Som säker ingen har missat som läst lite på denna blogg, är en av mina stora favoriter Leila. Men idag blev jag lite besviken på ett recept som jag länge tänkt testa. Ricotta (som är så gott) och pannkakor som är minst lika gott tillsammans blir så klart Ricotta pancakes. Jag gjorde en blåbärsvariant men blev faktiskt besviken. Visst var de goda men jag tycker att mina egna "amerikanska" pannkakor är minst lika goda. (Måste ju få skryta lite ibland) De är dessutom mycket billigare att göra. Ricotta kan vara värt sitt pris, men då vill jag känna mer av smaken än vad jag gjorde idag.
Här följer därför mina egna "amerikanska" pannkakor

8-10 st
2 ägg
1 dl mjölk
1 1/2 dl yoggi (smaksatt eller naturell)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
1 msk smält smör
ev. bär eller frukt till smaksättning
lite smör att steka i

Vipa ihop ägg, mjölk och yoggi
Blanda de torra ingedienserna
Rör ner detta i äggsmeten
Smält en smöret i stekpannan och häll i smeten
Låt nu fantasin flöda och rör ner frukt eller bär som du gillar
(i mina på bilden ovan rörde jag ner två tärnade bananer)
Stek pannkakorna i lite smör

1 kommentar:

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!