måndag 30 augusti 2010

Grova dinkelbröd

För tillfället har jag en mindre kris i mitt kök. Min våg har gått sönder, o jag som alltid väger ingredienserna när jag gör brödrecept. Men man kan ju inte sluta baka bara för en lite kris. Det finns ju de som lever på att tillverka sådana, som min man brukar säga. 
Så ikväll har det blivit två stycken dinkelbröd med hjälp av dl mått!
De är bakade med fördeg som jag rörde ihop i går morse. Tänkte jag skulle baka igår kväll, men det blev inte av så jag hystade in fördegen i kylen och den var nästan finare idag. 
Så jag ska nog fortsätta laborera med mina fördegar!


Fördeg:
1 1/2 dl surdeg
3 1/2 dl vatten
5 dl dinkelmjöl fullkorn


Rör ihop i en bunke, täck med plast och låt det stå minst 5 timmar. 


fördegen
4 dl vatten
5 dl dinkelmjöl fullkorn
2 msk honung
1 dl linfrö
5 1/2 dl vetemjöl special
1 msk salt


Rör ihop alla ingredienserna utom salt och kör ca 10 minuter i assistent
(har du ingen assistent så får du träna armmusklerna minst en kvart)
Tillsätt salt och kör ytterligare 2 minuter
Olja två avlånga formar och fördela degen i dessa
(blöt händerna med vatten så går det lätt att fördela och trycka ut den)
Låt jäsa under bakduk i minst 2 timmar
Sätt ugnen på 250 grader
När ugnen är riktigt varm, sätt in bröden och sänk temperaturen till 200 grader 
Grädda bröden i ca 30 minuter
Jag tar alltid temperaturen på brödet, det ska ha en innetemp på 98 grader när det är färdigt
Låt svalna under bakduk

2 kommentarer:

  1. Ser ut som ett väldigt gott bröd. Förstår om det är kris utan våg, jag använder alltid min våg, den är hur bra som helst.

    SvaraRadera
  2. Det var riktigt gott och saftigt även idag!
    Visst är det bra med våg, jag är faktiskt lite glad att den gick sönder för den gick bara till 2 kg, så nu ska jag införskaffa en som går till 5 kg så man kan väga direkt i assistentbunken.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!