lördag 7 augusti 2010

Enkla korgbröd

Många säger att det tar tid att baka bröd. Visst, räknar man tiden från det att man satte sin surdeg och fram till ett färdigt bröd så kan det ta en vecka, men man behöver ju inte stå och titta på när assistenten går eller på när degen jäser!!!
Dessa bröden tar ungefär 5 timmar att baka. Phu vilka jobbiga bröd kanske en del tycker, men igår när jag bakade dem tog jag (för skoj skull) den faktiska tiden som man lägger på brödet och det var ca 13 minuter och då var disken inräknad. De ni!!!

1 stort bröd eller två lite mindre
(har du inte jäskorgar, går det jättebra med vanliga brödformar men då kan du grädda brödet i formarna)

2 dl surdeg
3 dl ljummet vatten
10 g jäst (kan uteslutas men brödet blir lite luftigare med lite jäst)
1 msk olja
1 msk honung
1 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl special
2 tsk salt
ca 1 dl mjöl till utbakning

Lös jästen i vattnet
Blanda alla ingredienser utom salt i assistenten
Kör i ca 10 min
Tillsätt saltet och kör ytterligare 2 min
Låt jäsa ca 2 timmar
Häll ut degen på ett väl mjölat bakbord
Vik in kanterna mot mitten några gånger, knåda inte
Dela i två delar och lägg dem i mjölade korgar (jag brukar mjöla med grovt rågmjöl då fastnar det inte så lätt)
Om du vill ha ett stort bröd lägger du det i en korg och om du inte har korgar så lägg bröden i avlånga formar med bakplåtspapper
Låt jäsa 2 timmar
Sätt ugnen på 250 grader i god tid och sätt in en plåt så den hinner bli riktigt varm
Stjälp upp bröden på den varma plåten
Sätt in mitt i ugnen och kasta in lite vatten samtidigt
Sänk temperaturen till 200 grader
Grädda i ca 20 min
Jag brukar sätta in en termometer mot slutet av gräddningen, när bröden har innetemp. på 98 garder är de klara
Låt svalna på galler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!