fredag 20 augusti 2010

Choklad muffins

Tyvärr gick jag inte vidare till finalen i årets hemmakonditor, men tacka alla som röstade!
Min mans arbetskamrater erbjöd sig att provsmaka och bedöma mina bakverk istället för juryn i Stockholm, så idag fick de provsmaka maffiga choklad cupcakes.
Detta är det perfekta receptet på chokladmuffins enligt mig. Det blir fina toppiga muffins som man sedan lätt kan dekorera eller äta "naturella".

15-20 st (beroende på storlek på formar)
2 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja (typ matolja)
4 dl vetemjöl
2 dl socker
4 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 msk kakao
en nypa salt
200 g mörk choklad (grovt hackad)

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg, mjölk och olja minst en minut. Gärna med elvisp
Blanda de torra ingredienserna
Blanda med äggsmeten vipa lite försiktigt till en slät smet
Rör ner chokladen
Fyll muffinsformar till 2/3
Gädda mitt i ugnen ca 20 minuter känn med en sticka

Låt svalan och dekorera eventuellt med choklad mousse 


3 kommentarer:

  1. Det är klart att de ville ställa upp som smakare. :-)
    Det hade jag också gärna gjort. De ser väldigt goda ut.

    SvaraRadera
  2. Jag bara måste testa detta recept. Lät väldigt gott och bra =)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har testat massor av chokladmuffinsrecept, men gillar ändå detta bäst!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!