lördag 22 juni 2013

Dumlemuffins


På midsommar finns det en hel del traditioner tex, sill, 5 kamp och musiktävling!
På musiktävlingen som brukar ligga på mitt bord ingår det även dumlekolor som pris till det lag som sjunger / skrålar låten först.
Denna midsommar fick jag ett gäng dumlekolor över som låg på bänken när jag skulle fixa lite fika så det fick helt enkelt bli lite dumlemuffins idag!
Hoppas ni haft en lika trevlig midsommar som jag, nu ska bara kaffet rinna ner sen är det fikatajm för mina "hårt arbetande" grabbar!


12- 14 st
100 g smör
2 dl gräddfil
2 ägg
1 1/2 dl socker
2 tsk vanijsocker
3 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret och häll i gräddfilen så det får svalna något
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda de torra ingrdienserna i en sikt och sikta ner dem i äggsmeten
(Har du ingen sikt.....köp en, de är så bra,men det funkar med en sil också)
Rör ner smörblandningen och rör om till det blivit en slät smet
Fyll muffinsformar till 2/3 och tryck ner en dumlekola i varje muffins
Grädda mitt i ugnen i ca 12- 15 min



1 kommentar:

  1. Hej Sanne!

    Nu är det inte långt kvar innan Hela Sverige Bakar-finalisten Josephine Palm släpper sin bok BAKA - lite glammigare, lite roligare.

    För att fira detta har vi skapat kampanjen Rock’n’Bake, med en baktävling där du kan vinna fina priser. Du fotar eller filmar din rockigaste kaka och tävlar i tre olika kategorier, där du har chans att vinna Josephines bok och ett smycke till värde av 1200 kr.
    Eftersom du är lika passionerad för bakning som vi är - så tror vi att det här kan vara något för dig. Tävlingen pågår bara 19/8-31/9, så skynda dig att headbanga in på rocknbake.se och glamma loss med oss.

    Hälsningar,
    Rock’n’Bake

    PS. Vi finns också i dessa kanaler:
    Spotify
    Facebook
    Instagram
    Youtube

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!