måndag 13 september 2010

Sportlimpa



Eftersom den del av frysen som bukar vara fullproppad med bröd nästan är tom efter sommaren så var det i helgen dags att börja fylla hålrummet igen. 
Det blev en variant av Pain de Martins sportlimpa. 
Jag bakade ut degen i en liten braspanna och delade den sedan på fyra. 
Gillar när inte bröden är för stora för då får man nybakat bröd oftare! 
Brödet är ganska kompakt men väldigt gott!

För er som inte har någon köksvåg, är det hög tid att skaffa en! Ska du köpa en så kolla så den går till 5 kg. Så enkelt att sätta assistentbunken på och hälla i ingr. efterhand.

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl
Blanda alla ingredienser, plasta och ställ varmt min 22 grader över natten

Dag 2, morgon
Surdegen från gårdagen
550 g vatten
300 g vetemjöl special
300 g rågsikt
300 g fiberhavregryn
75 g hela linfrön
50 g honung
1 msk salt
.........
Gör så här:
Blanda alla ingredienser utom salt och kör i 8 min i assistent 
Tillsätt salt och kör ytterligare nån minut
Täck bunken med plast och låt jäsa 3-5 timmar
Platta ut degen på bakplåtspapper i en liten braspanna
Strö över pumpafrön och fiberhavregryn
Låt jäsa 2 timmar
Sätt ugnen på 250 grader i god tid
Dela "kakan" i 4 delar med en fuktad degskarapa
Grädda i 10 min, sänk därefter värmen till 200 grader 
Låt bröden stå ytterligare 30 eller tills bröden har en innetemp på 98 grader 
Ta ut bröden och låt svalna på galler

4 kommentarer:

  1. Åh jag älskar hembakat bröd, framförallt det grova :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott. Läste en bok i våras om tillsatser i mat och sedan dess serveras det i stort sett bara hembakt bröd i vårt hus. Lite nojjigt, men väldigt gott!

    SvaraRadera
  3. Ja, vad skulle jag göra utan min hushållsvåg. Den är så bra att ha. Brödet ser jättegott ut. Ibland måste man helt enkel fylla på brödförrådet.

    SvaraRadera
  4. Vad gott det ser ut. Håller med, klart man ska ha en våg. Jag skulle inte klara mig utan min våg.

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!