söndag 3 oktober 2010

Jordgubbs cupcakes med rosor

De söta formarna vann jag hos Remsans Bistro!
Idag har jag varit på föreläsning om rosor. Eftersom jag fick äran att fixa fika så fick det självklart bli med rostema. Botten fick bli en vaniljmuffins. Sedan spritsade jag in lite mosade jordgubbar som var smaksatta med lite rosensocker. De dekorerades sedan med vaniljfrosting som jag färgade rosa och sedan toppade jag med ett par rosor i jordgubbsmarsipan.

Vaniljmuffins


10-15 st (beroende på formar)
50 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl yoghurt
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret och häll i yoghurt
Vispa ägg och socker vitt och pösigt
Tillsätt smör och yoghurt
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten
Fyll formar till 2/3
Grädda i ca 15 min


Det fick även bli några chokladcupcakes toppade med tobleronemousse!









10 kommentarer:

  1. Vilken fina cupcake ! de ser vackert och riktigt söta med de små rosor.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra cupcakes! Jättesöta rosor.

    SvaraRadera
  3. Vilka UNDERBARA cupcakes jag blir ju så sugen, verkligen jättefint gjort! Vet du vart man kan få tag på så där fina formar förresten?
    mvh angela

    SvaraRadera
  4. Tack för det allihop. Kan avslöja att de äldre damerna blev väldigt imponerade av dessa bakverk!
    Angela- Formarna kommer från Åhlens, men jag vet inte om de säljer dem fortfarande!

    SvaraRadera
  5. Underbara rosor och jag förstår att de gjorde succé !!!

    SvaraRadera
  6. Så söta!! :o)
    När de är så små kan man ju äta upp allihop på fatet ;o).

    ...och du lyckades!! Tom två ggr ;o).

    ...och jag lyckades med mina vaniljlängder du!! Hottade upp ugnen rejält och så hade jag de bara inne i 7-8min. Blev kanonbra!

    SvaraRadera
  7. Åhh, nu blir jag irriterad!! Jag kan inte ladda upp bilde rpå bloggen ikväll och här funkar inte din "bloggintresserade".

    Strular det för dig också?

    SvaraRadera
  8. Linda- Jajjemen ibland så får man till det!

    Jag har inte haft så mycket krångel ikväll, men igår var det error vad jag än skulle göra. Blir såå trött när saker inte funkar som man tänkt sig!

    SvaraRadera
  9. Och nu funkade det. Kanske ska se om det går att ladda då också..

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!