måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag

Det är väl ingen som missat att det är kanelbullens dag idag!
Självklart var jag tvungen att bjuda kvällens gäster på nybakta bullar. Jag brukar alltid göra "knutar" men idag tänkte jag göra "äkta" kanelsnurror. Dessutom köpte jag supersnygga formar med kanelbullar på för ett tag sedan, så dessa skulle komma till användning. Annars brukar jag köra formlöst! Men pärlsocker ratade jag för jag gillar att strö lite råsocker på bullarna istället. 
Konstaterade att jag skall hålla mig till knutar, de blir mycket finare o jämnare än dessa snurrorna!
Hela nätet är väl fullt med bullrecept ikväll, men här kommer mitt i alla fall!


ca 40 st
5 dl mjölk
2 tsk nymald kardemumma
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
150 g smör rumsvarmt
1 ägg
ca 14 dl vetemjöl special


Fyllning
150g smör
11/2 dl socker
4 msk kanel


Ägg till pensling och råsocker att strö ovanpå


Värm mjölk och kardemumma till 37 grader
Smula jästen i en bunke
Häll över mjölken och rör tills jästen löst sig
Tillsätt socker, salt, smöret och ägget
Tillsätt mjölet efterhand och kör i assistent ca 8 minuter
Låt jäsa 1 timme
Baka ut bullarna som knutar eller som vanliga kanelsnurror
Låt jäsa 30 min
Pensla med ägg och strö över råsocker
Grädda 8-10 min i 250 grader

2 kommentarer:

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!