onsdag 18 augusti 2010

Jordgubbs cupcakes


Idag har vår granne Ellen namsdag, självklart blir det namsdagsfika då! Jag fick fria händer vad det gäller bakverk så det fick bli rosa jordgubbs cupcakes. 
Vill man kan man skippa glasyren och då får man supergoda muffins istället.

Tyvärr var det  27 grader varmt i köket när jag skulle lägga på frosting så den smälte men de blev uppskattade i alla fall!
Än en gång stort GRATTIS till dig Ellen på namnsdagen!

ca 25 st

6 ägg
5 dl socker
3 dl yoghurt (gärna vanilj eller jordgubbssmak)
150 g smält smör
9 dl vetemjöl
3tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
25 st jordgubbar (färska eller frysta)

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker vitt och pösigt
Tillsätt yoghurt och smör
Blanda de torra ingredienserna för sig och vänd försiktigt ner dem i smeten
Fyll formar till 2/3 
Stick ner en jordgubbe i varje form
Grädda i 15-20 min 

Jag garnerade cupcaksen med vaniljfrosting som jag tillsatte lite krossade jordgubbar, röd karamellfärg och lite extra florsocker i o vips så fick man jordgubbsfrosting!
Sedan dekorerade jag med blommor och namn i vit choklad.


7 kommentarer:

  1. Värmen är bedrövlig när det gäller att dekorera och spritsa. Men jag tycker att de blev snygga ändå.

    SvaraRadera
  2. tack så myckt! de var jättegoda, fina & söta :D



    ellen :)

    SvaraRadera
  3. Nu får jag nog snart sluta gå in här om jag inte ska baka i hjäl oss här. :)
    Men dessa måste jag nog testa först. :)

    SvaraRadera
  4. Va härligt att du blir inspirerad Lisa!
    Är faktiskt riktigt nöjd med detta receptet om man får skryta lite! Har även testat att byta ut jordgubbarna mot blåbär och köra vaniljfrosting ovanpå! Faktiskt snäppet godare. Tips då är att köra ner spritsen i muffinsen så du sprutar in lite frosting i den innan du kör ett lager ovanpå.

    SvaraRadera
  5. Nu testar jag detta receptet, fast med blåbär.
    Jösses vad mycket smet det blir, brukar du använda muffinsplåt? :D

    SvaraRadera
  6. Ja det går jättebra att halvera receptet om man vill.
    Ja, jag använder alltid muffinsplåt om jag inte använder siliconformar (men det är sällan).
    Tycker formarna bara "flyter ut" annars!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!