torsdag 19 augusti 2010

Tips

Ikväll blir det inget nytt recept, men ett litet tips kan jag bidraga med i alla fall. 
Jag är nog ägare av ungefär 10-15 måttsatser. Jag är ingen samlare av denna vara utan jag brukar passa på att köpa billiga måttsatser tex. på Ikea sedan delar jag på måtten och placerar dem i mina älskade plåtburkar som innehåller alla mina bakingredienser. Och då brukar jag lägga det måttet som man oftast använder i burken.
Tex.
vaniljsocker-tesked
kakao-matsked
bakpulver-tesked
vetemjöl-deciliter
osv.
Det brukar bli en hel del kryddmått över, men de brukar mina barn använda i sitt kök.


Varför göra såhär??
Jo, man slipper få kakao i vaniljsockret och vetemjöl i sockerburken, om man inte vill stå och diska och torka måttsatsen mellan varje ingrediens.


Säkert många som redan kommit på detta, men jag tycker det är väldigt praktiskt tips om det nu skulle vara någon som fortfarande bara äger en måttsats!


Nu ska jag krypa till kojs med en efterlängtad vän, nämligen nya IKEA katalogen!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag svarade på din kommentar men tänkte att jag lika gärna kan skicka dig länken här med (ifall du inte går tillbaka till det inlägget du skrev i dvs). Jag har faktiskt lagt ut det receptet du frågade efter och du kan hitta det här: http://sockerrus.wordpress.com/2010/08/02/recept-vanilj-och-marshmallowfrosting/
    Supergod är den tycker jag =)

    Ha det gott!
    Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  2. Men oj så löjligt... Jag blandade ihop din och en annan blogg när jag skulle svara er. Får skylla på att klockan är sent ;-)

    Svarade även dig i bloggen men tänkte att jag skulle besöka din blogg. Dumt att jag då lyckades klanta till mig lite :-P Hur som helst, Kräftformen är köpt i en leksaksaffär så du har säkerligen en liknande hemma =)

    SvaraRadera
  3. Det är lätt hänt framåt småtimmarna, men jag är väldigt tacksam för receptet i alla fall, det kommer definitivt att testas!

    Får nog ut och kolla barnens sandlåda så jag kan göra snygga kräftor till "kräfttårtan" som jag tänkt mig.

    SvaraRadera
  4. Jättesmart tips, tack för det! Jag har också flera måttsatser som jag använder för att slippa diska emellan, men så här är ju faktiskt ännu smartare. SPD som min mamma skulle sagt (Spar På Disk) =)

    SvaraRadera
  5. SPD- det ska jag lägga på minnet! Tack för det!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!