fredag 10 april 2020

Stekta ägg

Som säkert många vet gillar jag traditioner. 
Detta gäller ju även i köket, ja kanske där framförallt förutom tomtebonaden som måste hänga på kakelugnen ..... 
Vid  jul finns det även en hel drös kakor som man "måste" baka. Men vad bakar man egentligen vid påsk?!? 
Visst man kan ju göra marsipankycklingar på längden o tvären men det tröttnar man ju på efter ett tag. Sen kan man ju baka en påsktårta som går variera till all oändlighet, men jag saknar såna kakor som pepparkakor, lussebullar (som förövrigt är gula ju) eller klenäter. 
Får man inte dessa vid jul ..... så .... blir det nog ingen riktig jul ;))

Förra året gjorde jag ett tappert försök att införa en riktig påskkaka i form av ett stekt ägg. De var riktigt goda, men detta året hade jag helt glömt bort dem tills efter påsk så jag vet inte om det riktigt om det kan klassas som en kaka som man "måste" baka vid påsk.
Men här kommer i alla fall receptet!

Ca 20 st

200 g smör eller margarin
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4,5 - 5 dl vetemjöl
Rivet skal från 1 ekologisk citron

20 st gula Non Stop

Lägg alla ingredienser i en matberedare och kör hastigt ihop dem till en del
Eller hacka ihop dem på bakbordet direkt
Forma en rulle, svep in i plastfolie och låt vila u kylen ca 1 timme
Dela rullen i 20 bitar
Lägg bitarna glest på plåt med bakplåtspapper och tryck ut dem lätt så de blir äggformade, tyck fast en Non Stop på varje ägg.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 min

Bjuder även på en bild på en söt liten påskkärring från förra året.
Detta året fick ju alla påskkärringar parkera sin kvast.
Glad Påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!