onsdag 27 mars 2013

Glad påsk

 För nån vecka sedan fick jag en tidning av min mamma där det var en superbra beskrivning på marsipankycklingar. Så passande såhär lagom till påsk!!

Jag och "modelering" går ju annars inte så jättebra ihop, 
men just tomtar till jul och kycklingar till påsk tycker jag är riktigt kul ... 
o resten av familjen riktigt gott!!

Än så länge har det bara blivit denna kycklingen, men jag ska se om jag kan få ihop en beskrivning när jag gör flera. 
De är så himla enkla!

Kycklingen har sedan flyttat in i en liten gräsbädd av smörkräm som jag spritsat med en fyndig så kallad grästyll ovanpå en lagom kladdig kladdkakemuffins. 
Man kan säga att det blir ungefär som en drömtårta i portionsformat med lite marsipan på.
Skulle nog vara nåt för min storebror ..... han som älskar drömtårta!!

Kladdmuffins är ju så enkelt
ta bara ditt favoritrecept på kladdkaka, fördela den i muffinsformar och grädda i 200 grader 8-10 min.
Eller ta mitt recept och gör såhär:

150 g smör
3 ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk cacao
en nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt
Blanda mjöl, cacao och salt
Rör ner detta i äggsmeten tillsammans med smöret
Fördela i formar
Grädda 8-10 min
Tänk på att inte sätta muffinsen (ovanpå spisen om den är varm av ugnen) för då fortsätter muffinsen grädda på eftervärme och då blir de inte så härligt kladdiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!