torsdag 28 mars 2013

Ostfrallor

Nu när det är många är lite långlediga kan det väl passa med "frallefrukost".
Jag gillar ostfrallor och ibland när vi köper frallor på ica så brukar alla vilja ha just dessa frallor.
Så därför en morgon när jag stod rullade bullar hyvlade jag över lite ost och vips blev det smarriga ostfrallor.
O vad säger då barnen när jag servera dessa?! 
Jo, - Måste du ha sån där läbbig ost på frallorna! 
Ibland förstår jag bara mig inte på dessa barn! 
Men som tur var gjorde jag några släta utan ost med.


ca 20 st
50 g jäst
5 dl mjölk (38 grader)
3 msk olja
3 tsk salt
2 msk honung
4 dl rågsikt
6 dl vetemjöl special

lite vetemjöl till utbakning
ev. ost till garnering

Smula jästen i en bunke
Häll över ljummen mjölk och rör till jästen löst sig
Tillsätt resten av ingredienserna och knåda i maskin ca 10 min
Låt jäsa under bakduk ca 40 min
Sätt ugnen på 225 grader
Dela degen i 20 bitar
Rundriv bullar och lägg dem på plåt med bakplåtspapper
Låt jäsa ca 40 min
Hyvla ev över lite ost
Grädda mitt i ugnen ca 10-13 min


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!