lördag 4 september 2010

Tigerkaka

Här kommer en riktig klassiker. 
Receptet kommer från 7 sorters kakor, en riktigt väl använd bok i mitt kök. 
Har du inte den i din receptsamling så tycker jag definitivt att du ska investera i en. 
Jag fick min av mamma när jag flyttade hemifrån och den har varit till stor hjälp och inspiration i köket.


200 g smör eller margarin
2 1/2 dl socker¨
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 dl mjölk
2 msk kakao


Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form (avlång, eller rund med hål i mitten)
Smör (ej smält) och socker pösigt
Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa
Rör ner mjölken
Blanda de torra ingredienserna utom kakao
Vänd ner i smeten 
klicka ut hälften av smeten i formen
Rör ner kakaon i resten av smeten och lägg den ovanpå den ljusa smeten i formen
Dra försiktigt med en gaffel i smeten för att man ska få ett "tigermönster"
Grädda i nedre delen av ugnen 50 min- 1 timme
Känn med en sticka så den är torr inuti

5 kommentarer:

  1. Jag gillar min "Sju sorters kakor" väldigt mycket. Den kommer alltid till användning någon gång. :-)
    Tigerkaka är jättegott, det är ett kul sätt att piffa till en sockerkaka.

    SvaraRadera
  2. Tigerkaka är gott!! två smak i en bit hihi;d

    SvaraRadera
  3. Erika- även om jag köper massor av kokböcker är det ändå denna bok som används mest!

    Sana- Så fyndigt, det ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!