söndag 5 september 2010

Leilas kolapaj


I går kväll, lite väl sent kom jag på att jag skulle testa Leilas kolapaj med pecannötter! Nu är det så att jag är inte jätteduktig på att läsa igenom recepten innan jag börjar och gillar dessutom att göra om recept och byta ingredienser! 
Denna gången hade jag tänkt byta ut mördegsbotten mot en chokladbotten som jag hittat i en tidning. Det receptet kommer jag inte ens lägga ut för det blev INTE bra, inte ens gott. När man sedan inte läser igenom hela receptet innan man börjar så får man skylla sig själv när man börjar koka en kolasås kl 22.30 som ska koka minst en timme. Tyvärr fick den inte koka riktigt så länge, var nog lite trött när jag gjorde kulprovet så den blev lite lös. Men väldigt god i alla fall!
Sedan hade jag inga pecannötter så det blev rostade hasselnötter istället och det blev inte sämre! Tyvärr gick det inte att bjuda på kakan idag, men min man tyckte det var helt OK att vi fick äta den själva istället! 
Här kommer i alla fall receptet på Leilas Kolapaj, den ska testas igen och då ska jag ha lite mer tid för kolan behöver koka länge!



Mördeg
150 g smält smör
4 dl vetemjöl
½ dl florsocker
1 ägg
½ msk kallt vatten

Fyllning
1 vaniljstång
5 dl vispgrädde
3 dl socker
½ dl farinsocker
2 msk honung
1 ½ dl ljus sirap
1 msk kakao
50 g mjukt smör

2 nävar pekannötter

Gör pajdeg.
Nyp ihop smöret med mjöl och florsocker. Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Plasta degen och låt den vila i kylskåp i minst 30 minuter.
Klä en pajform med mördeg och nagga med gaffel. Täck kanten med aluminiumfolie så att den inte sjunker ner. Förbaka pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter i 175 grader.
Dela och skrapa ur vaniljstången. Blanda alla ingredienserna utom smöret i en kastrull och sjud i en dryg timme. Prova med kulprov om kolan är färdig, rör sedan ned smöret klickvis i kastrullen. Fyll pajskalet med kolasmet och strö över hela nötter. Låt stelna i kyl.

4 kommentarer:

  1. Efter min totalt katastrofala middag i går måste jag säga att jag är lite lättad att över att du också misslyckas lite ibalnd. :S

    SvaraRadera
  2. Ja man kan inte alltid lyckas!!! Man lär av sina misstag sägen de!

    SvaraRadera
  3. Hihi... så kan det gå ibland. Men ni fick ju något att smaska på hemma i alla fall. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja smaken på kolasåsen var det absolut inget fel på. Tror jag ska testa och servera den till glass nån gång!

    SvaraRadera

Kommentarer och tankar är alltid välkomna!